Selasa, 24 April 2012

Masihkah Kau Ingat : Sekolah Menengah

Lamanya aku tak jengok blog ni. Tetiba aje semangat datang balik nak sambung balik cerita di Sekolah Menengah Bukit Jawa. Satu perkara yang sangat berbeza masa tu, ialah budaya jalan kaki ke sekolah. Seronok sangat gi sekolah jalan kaki walaupun ada basikal masa tu. Jauhnya lebih kurang 1-2 batu kot dari rumah aku. Kebanyakan pelajar sekolah masa tu lebih suka jalan kaki, bahkan ada yang tinggal agak jauh seperti lebih suka meletakkan basikal di rumah-rumah sekitar rumah dan jalan kaki ramai-ramai.

Bak sekolah menengah ni, aku memang kaki lambat ke sekolah. Kaki tidor bangun lambat. 2 atau  kali aku kena cucuk dengan putung rokok cik gu men... Tapi masa tu, walaupun cik gu-cik garang, tapi masalah disiplin tak la sampai masuk rekod. 

Masuk sekolah menengah baru la aku dapat rasakan bahawa aku bukanlah pelajar yang bodoh sangat, bolehlah bersaing. Masa tingkatan satu 1A1 kira aliran second class la, tapi bila naik tingkatan empat 4 Sains 1 kira first class punya aliran la. Peringkat menengah rendah ( tingkatan 1-3) aku rasa masih terlalu budak, ya la aku masuk jawi masa tingkatan 2. Tak tahu apa-apa tentang masa depan, cita-cita, nak gi ambik je beg kat mana aku letak semalam... tak terusik lansung. nak ulangkaji jauh sekali. Ingat nak bermain je lain tak ada.

Bila masuk menengah pertengahan (tingkatan 4 dan 5) baru la aku rasa seronoknya jadi pelajar sekolah. Baru lah aku kenal kawan-kawan sekolah dari kampong lain. Mula seronok belajar subjek-subjek baru seperti matematik tambahan, kimia, fizik dan biologi. Paling aku minat matematik tambahan...seronok buat kira-kira cara baru... Kelas aku boleh lah dikatakan berjaya kerana dapat menghantar 2 atau 3 orang ke oversea dan beberapa ke universiti termasuk aku ((nanti ada cerita lebih menarik masa alam universiti). 

Nama-nama yang masih aku ingat seperti arwah wan mohd nazmi, wan harisi, md nor (seli), mat rozi (bekas pelajar Australia), nazari (oversea, tapi mana...lupa), Rahimah (UTM, sama dengan aku), azman (je'man rimau), Nik Aziz dan lain-lain.... Mereka merupakan rakan-rakan pertama aku dalam pergaulan remaja. 

Masa tingkatan 4 dan 5, boleh dikatakan aku jarang tidor kat rumah. Bukan dok asrama, tapi tidor dirumah md nor (seli) dengan group study. hehehe, sebenarnya lebih banyak buat benda lain dari study. Dan mok dan chek aku tak pernah melarang, mungkin kerana dia tahu kemana aku pergi dan dengan siapa aku berkawan. Bangun pagi-pagi, balik rumah mandi dan gi sekolah. lepas magrib atau isya pergi lagi rumah kelab kami...begitu la rutin harian aku masa tu. 

Tiada ulasan: