Rabu, 5 Oktober 2011

Keda patti, panggung Q & keda merket

3 khazanah yang begitu sinonim dengan zaman kanak-kanak aku keda patti, panggung Q dan persekitaran keda merket yang belum diupgradekan. Mungkin kerana masa yang sempat aku nikmati terlalu singkat bersama khazanah yang 3 ni. Mungkin ada orang lain mempunyai versi mereka sendiri.

Seingat aku, hanya sekali aku menonton wayang di panggung Q. Itu pun masuk free.. ada teknik dan tektiknya, kita cuma perlu tunngu kat depan pintu panggung tu, bila ada orang dewasa masuk seorang apalagi kita pun mencelahlah dengan dia. Budak-budak tak kena tiket kot masa tu...entahlah. Masa tu aku tengok cerita 'belang bertanda'...ataupun 'loceng maut'. lupa pulak. Tapi bab promosi panggung memang klasik, dia orang akan pusing kampong mengedarkan iklan (sakela) tentang cerita yang akan main nanti. Budak-budak memang akan kejar van yang mengedarkan sakela tu. Keadaan panggung masa tu... tanah tanpa simen atau apa-apa jenis lantai pun. Tinggi dibelakang dan makin rendah kedepan. Tiket paling murah dop depan la.. Bila nak balik lepas tengok wayang tu merupakan cabaran yang paling kuat. Mana taknya, jam 11 malam. Takut kat anjing liar lain kat hantu lain... Memang rasa nak menangis sementara sampai rumah. Dan satu lagi, seingat aku mok dan chek aku tak pernah marah pulak....

Keda patti merupakan satu-satunya pusat kafeteria yang ada masa tu. Keda tepi sekali Kak Nik jaroh jual mee, abe nor jual mee jugak, tengah sikit keda dia. Yang paling special ada kedai menyediakan perkhidmatan radio gram, 20 atau 50 sen selagu-tapi aku tak berapa nak ingat keda sapa. Keda arwah abe nan pun ada jugak, tapi tak ingat lokasi dia. Satu lagi paling unik, ada keda baiki basikal diantara keda-keda makan. Meriah, memang meriah dan hidup. Pelanggan dari kg lepah membawa ke kg berangan dan gong jering selain dari pelanggan selising.

1 Kedai No.1 = Haji Mat Toso - Jual ko Pak Do Haji Soh (Kak Nik Jaroh), No. 2 = Abe Nor, No. 3=Che Loh Radio Gram - Jual ko Tok Imem Berangan, No.4 = Haji Mat Salleh (Ayah Norlie), No.5=Kedai Basikal Aden, No. 6= Mat Dan.

Keda merket atau pasar selising la ni la. Persekitaran yang awal akhir 70an. Keda jual ike diletakkan disebelah alek naik keda ada sebuah perigi yang digunakan oleh peraih ike dan penjual daging. Disebelah ilir keda ada pulak satu bangunan yang terkenal dengan juadah apong bali.k, sapa tak kenal apong pok amik. Sebelah lek jatuh pulak ada 2 perigi buta cino cabang dan cino mek su...entah kenapa perigi tu memang aku tak lupa, apa taknya selalu benar aku masuk mencari getah wak modal nak main bidah para nanti. Dihujung sebelah lek hilir sebelah lek naik warung pok amik tempat buang sampah tak resmi...ada pokok labu yang subur..kalu tak paka kasut jangan nak gi main situ...penuh dengan kaca. Dan disebelah alek hulu keda ada pulak 3 palang panjang atak jemur getah... best jugak main berabbat atas tu. Sebenarnya banyak lagi aku nak cerita tentang 3 khazanah ni... idea pulak tak da. Kena la imbas kenangan lamo tu....Kalau pak do ada bersama FB ni, mungkin cerita ni lebih menarik lagi.. mungkin ladin nuawi boleh sambung.

Nota: 1 Rujukan : Norlie Salleh, Terima kasih banyak.

1 ulasan:

TENGGILING TANAH berkata...

Terima kasih diucapkan kepada Norlie Salleh atas fakta yang diberikan... lamo tok jumpo weh...